Особливості НУШ: викладання мовно-літературного інтегрованого курсу
В основі курсу лежить текстоцентричність: на основі прочитаного учнями тексту дсліджуються мовні й літературні явища. Учні навчалися критично мислити, шукати інформацію з різних джерел, щоб аргументувати сою думку, дізнавалися , як відрізнити достовірну інформацію від фейку, створювали комікси, презентації, шукали в собі та однокласниках героїв твору, описували їх за допомогою слова та олівців на аркуші паперу, озвучували персонажів твору, складали промови й уявляли себе риторами, колядували й щедрували. Відповідно працювали в парах, малих і великих групах.
Важливою складовою НУШ є формування вміння учнів аналізувати власну навчальну діяльність . Під час уроків я спрямовувала дітей на спостереження своїх дій і дій однокласників. Тобто вони брали активну участь у процесі оцінювання із застосуванням визначених критеріїв.У формувальному оцінюванні, зокрема для самооцінювання та взаємооцінювання, використовувала такі інструменти: «візьми й передай», «газетний заголовок», «доповни думку», «відповідь хором», «перевірка неправильного розуміння», «подумай-запиши-обговори в парі чи групі-поділися», тестування, самооцінювання.
Розробники посібника подбали про завдання із використанням цих інструментів. Це великий плюс.
Задум авторів програми цікавий, але значна частина матеріалу є заважкою для учнів 5 класу. Сучасні діти живуть у шаленому потоці інформації, їм важко все охопити й проаналізувати, вони навчилися відбирати для себе лише важливе на сьогодні, все інше відкидають Більшість учнів мають короткотривалу пам’ять. Тому їм важко сприймати складну термінологію, читати великі за обсягом тексти. Наприклад, тексти наукового й публіцистичного стилю, біографічні твори; з мови - складений іменний і дієслівний присудки, відокремлені члени речення (матеріал 8 класу), складнопідрядні й складносурядні речення (матеріал 9 класу).
Оскільки в основі курсу лежить текстоцентричність, то мова представлена як вкраплення в літературу. Я вважаю , що українська мова має бути окремим предметом, а не краплинкою в бурхливому морі. Діти мають засвоїти її на належному рівні, а ми повинні все для цього зробити особливо сьогодні, зважаючи на війну. Усі громадяни України мають володіти державною мовою , тому українська мова має бути окремим і основним предметом.
Щодо очікуваних результатів: на високому рівні засвоїли матеріал 4 учні, на достатньому – 5, інші- на середньому; усього в групі 15 учнів. Цей аналіз навчальної діяльності не є об’єктивним, бо коронавірус і війна внесли свої корективи в навчальний процес.
Вчитель Нижник Людмила Іванівна