Від ідеї до реалізації, або Коли ти учасник пілотного проєкту (особливості викладання у 5 класі НУШ)
Аналіз особливостей викладання у 5 класі НУШ, на мою думку, потрібно розпочати із навчання педагогів. Особисто для мене це був цікавий та незвичний досвід відчути себе в ролі учениці, досвід роботи в команді із зовсім незнайомими людьми. Особливим було й те, що дуже великий обсяг теоретичної інформації потрібно було засвоїти за короткий проміжок часу. Навчання у “перевернутому класі” теж було особливим. Цінним досвідом також стало практичне оволодіння новими технологіями, формами та методами навчання.
Наступним цікавим етапом стала робота не з навчальною, а модельною програмою, що суттєво відрізняється від того, з чим звикли працювати вчителі. Цінним досвідом стала й наступна сходинка-трансформація програми в календарне планування.
Уже перші практичні кроки роботи з класом показали, що викладання предметів за Концепцією НУШ, особливо інтегрованих курсів, суттєво відрізняється від того, до чого ми звикли. Учням якраз не потрібно було адаптуватися, тому що у початковій ланці вони працювали за такими програмами.
Серед найвизначніших особливостей навчання я б виокремила такі:
- діти практично не працюють індивідуально, а в парах та групах,
- матеріал не подається у готовому вигляді, а до нього потрібно самостійно “дійти”, проаналізувавши надану інформацію, пошук інформації відбувається у різних джерелах, і її потрібно критично оцінити,
- створення продукту тут і зараз (як елемент рефлексії): аудіо, відео, презентації, колажі, лист, ілюстрація, серія критичних запитань і т.п.
- написання есе та критичний аналіз свого та чужого тексту ;
- аналіз літературного твору з точки зору набутого досвіду;
- само- та взаємооцінювання;
- оцінка не як критерій тимчасового успіху, а як мірило поступу до мети.
Щодо формувального оцінювання (я вважаю, що це одна із найвизначніших особливостей НУШ) найскладнішим було сприйняти його засади мені як педагогу, наступним сладним етапом була визначення чітких критеріїв само- та взаємооцінювання учнів для кожного завдання на уроці і спонукання дітей саме до об’єктивного оцінювання.
Звичайно, багато цього року було викликів, до яких ми були не готові. Це стосується не тільки школи, а й усіх подій, які, на жаль, відбуваються в Україні. Але на те ми й українці, щоб усе подолати.