Особливості НУШ у 5 класі , підсумки першого адаптаційного року навчання за новим Державним Стандартком
У
ІІ семестрі команда нашої школи
продовжувала пілотувати
інноваційний освітній проєкт Всеукраїнського рівня за темою
«Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення для закладів
загальної середньої освіти в умовах реалізації Державного стандарту базової
середньої освіти» .
Презентація
Презентація
Вчителі в своїй роботі
дотримуються нормативних документів відповідно до яких здійснюється пілотний проект:
Державний стандарт базової середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898)
Наказ МОН від 12.07.2021 № 795 “Про надання грифа “Рекомендовано Міністерством освіти і науки України” модельним навчальним програмам для закладів загальної середньої освіти”
Наказ МОН від 10.08.2021 № 898 “Про внесення змін у додаток до наказу Міністерства освіти і науки України від 12 липня 2021 року № 795”
Наказ МОН від 29.09.2021 № 1031 “Про внесення змін у додаток до наказу Міністерства освіти і науки від 12 липня 2021 року № 795”
Державний стандарт базової
освіти- це рамковий документ, який визначає обов’язкові
результати навчання для учнів 5-9 класів.
Цей стандарт виписано згідно з компетентностями, затвердженими в законі “Про освіту” і які узгоджуються зі стандартом початкової освіти та європейським досвідом (а саме європейською рамкою щодо ключових компетентностей). Також особливістю документа є те, що для кожної освітньої галузі зазначено компетентнісний потенціал.
Базова освіта передбачає два цикли:
· адаптаційний – 5-6 класи;
·
базове предметне навчання – 7-9 класи.
Стандарт передбачає і загальні, і конкретні очікувані
результати.
Насамперед, потрібно запам’ятати, що вимоги до обов’язкових результатів навчання в таблиці містять такі компоненти:
· групи результатів навчання (їх створили за спорідненістю загальних результатів);
·
загальні результати – це спільні для всіх рівнів
(класів) результати навчання, через які реалізується компетентнісний потенціал
галузі;
·
конкретні результати навчання (визначають навчальний
поступ за циклами – 5-6-й та 7-9-й класи);
-
орієнтири для оцінювання, на основі яких визначають
рівень досягнення результатів навчання на завершення відповідного циклу
Пілотна команда вчителів проходила навчання у травні-серпні 2022 року. Це навчання підтримував Фінський проєкт “Навчаємось разом” +
проєкт ЄС, що фінансується Міністерством
закордонних справ Фінляндії та ЄС. Відтак, у червні тренери проєкту
“Демократична школа” Європейського центру Вергеланда провели з учителями
навчання про цінності, ключові компетентності й те, як їх реалізувати в
навчальному процесі – для цього учасників об’єднали в менші групи й за
розкладом міксували синхронні й асинхронні заходи. The LEGO Foundation
запропонувала надихаючий модуль про діяльнісний підхід – теж у малих групах.
Реалізація НУШ в 5 класі має ряд
особливостей. Особливу увагу можна приділити:
- Освітній програмі,
- Оцінюванню,
- Модельній програмі,
- Свідоцтву досягнень.
Освітня програма, і зокрема навчальний
план містить значну кількість варіації предметів та інтегрованих курсів. При
виборі можна розбивати на окремі
предмети, так і об’єднувати
інтегрованим курсом.
Також в навчальних планах можна варіювати кількістю годин, обираючи мінімальний, рекомендований, максимальний варіант на кожну галузь. Ми обрали ряд інтегрованих курсів і навчальні предмети:
5-А клас
·
Інтегрований мовно-літературний
курс
·
Інтегрований курс "Пізнаємо природу"
·
Інтегрований курс "Здоров'я, безпека та
добробут"
·
Інтегрований курс "Досліджуємо історію і
суспільство"
·
Інтегрований курс " Мистецтво"
·
Інтегрований курс «культура добросусідства»
·
Англійська мова
·
Математика
·
Фізична культура
·
Технології
·
Інформатика
5-В
клас
· Українська мова
·
Інтегрований курс літератур
·
Англійська мова
·
Математика
·
Інтегрований курс "Природничі науки"
·
Інтегрований курс "Здоров'я, безпека та
добробут"
·
Інтегрований курс "Досліджуємо історію і
суспільство"
·
Інтегрований курс " Мистецтво"
·
Інтегрований курс «Культура добросусідства»
·
Фізична культура
·
Технології
·
Інформатика
Модельна навчальна
програма – документ, що визначає орієнтовну послідовність досягнення очікуваних
результатів навчання, зміст предмета або інтегрованого курсу та види навчальної
діяльності учнів та учениць. Така програма розробляється на основі Державного
стандарту базової середньої освіти. До кожного обраного курсу модельна
програма має гриф Міністерства освіти.
Основний напрямок в оцінюванні 5 класу - зберегти цінність формувального оцінювання.
В І семестрі рішенням педагогічної ради ми прийняли про рівневе оцінювання, а в ІІ – бальне.
Основний акцент - важливо оцінювати не лише предмети, а блоки навчальних результатів кожної галузі, Тобто розкладаючи на конкретні результати, можна побачити ще й сильні сторони, на яких можна будувати подальшу перспективу роботи учнем. . І це також важливо для комунікації з учнем і батьками: тобі треба ось це посилити,
І як саме , як це м’яко впровадити?
За будь-яких обставин формувальне оцінювання – це запорука, щоби можна було реагувати на потреби і змінювати підходи.
Свідоцтво досягнень
відображає результати навчальних досягнень учня/учениці 5-6 класу з
переліку предметів та інтегрованих курсів, визначених освітньою програмою
закладу освіти.
Графа «Характеристика навчальної діяльності» сформована відповідно до переліку наскрізних умінь, визначених Державним стандартом базової середньої освіти. Зазначена графа заповнюється класним керівником за результатами спостережень, проведених спільно з вчителями-предметниками, які працюють з класом. Спостереження проводяться упродовж року за планом, визначеним закладом освіти.
Зокрема, для спільної роботи вчителів-предметників було
створено документ з спільним доступом а Google-диску, де кожний вчитель за
своъм предметом виставляв результатт
сформованості компетентності учнем з того чи
іншого предмета. Загальний результат оцінював класний керівник.
Заповнення графи «Характеристика
результатів навчання» здійснюється відповідно до переліку навчальних предметів,
визначених затвердженою освітньою програмою закладу. Заповнюється з урахуванням
фіксованих у класних журналах результатів досягнень учнів упродовж навчального
року.
Свідоцтво досягнень сформовано в електронному вигляді на платформі «Нові знання»
Є три найголовніші проблеми, які треба розвʼязати на рівні держави:
розробити нормативну базу, доплатити вчителям НУШ, зробити інструкцію про поділ
класів на групи й наповнення класів.
Державний стандарт базової середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898)
Наказ МОН від 12.07.2021 № 795 “Про надання грифа “Рекомендовано Міністерством освіти і науки України” модельним навчальним програмам для закладів загальної середньої освіти”
Наказ МОН від 10.08.2021 № 898 “Про внесення змін у додаток до наказу Міністерства освіти і науки України від 12 липня 2021 року № 795”
Наказ МОН від 29.09.2021 № 1031 “Про внесення змін у додаток до наказу Міністерства освіти і науки від 12 липня 2021 року № 795”
Цей стандарт виписано згідно з компетентностями, затвердженими в законі “Про освіту” і які узгоджуються зі стандартом початкової освіти та європейським досвідом (а саме європейською рамкою щодо ключових компетентностей). Також особливістю документа є те, що для кожної освітньої галузі зазначено компетентнісний потенціал.
Базова освіта передбачає два цикли:
· адаптаційний – 5-6 класи;
Насамперед, потрібно запам’ятати, що вимоги до обов’язкових результатів навчання в таблиці містять такі компоненти:
· групи результатів навчання (їх створили за спорідненістю загальних результатів);
- Освітній програмі,
Також в навчальних планах можна варіювати кількістю годин, обираючи мінімальний, рекомендований, максимальний варіант на кожну галузь. Ми обрали ряд інтегрованих курсів і навчальні предмети:
5-А клас
· Українська мова
Основний напрямок в оцінюванні 5 класу - зберегти цінність формувального оцінювання.
В І семестрі рішенням педагогічної ради ми прийняли про рівневе оцінювання, а в ІІ – бальне.
Основний акцент - важливо оцінювати не лише предмети, а блоки навчальних результатів кожної галузі, Тобто розкладаючи на конкретні результати, можна побачити ще й сильні сторони, на яких можна будувати подальшу перспективу роботи учнем. . І це також важливо для комунікації з учнем і батьками: тобі треба ось це посилити,
І як саме , як це м’яко впровадити?
За будь-яких обставин формувальне оцінювання – це запорука, щоби можна було реагувати на потреби і змінювати підходи.
Графа «Характеристика навчальної діяльності» сформована відповідно до переліку наскрізних умінь, визначених Державним стандартом базової середньої освіти. Зазначена графа заповнюється класним керівником за результатами спостережень, проведених спільно з вчителями-предметниками, які працюють з класом. Спостереження проводяться упродовж року за планом, визначеним закладом освіти.
Свідоцтво досягнень сформовано в електронному вигляді на платформі «Нові знання»