Розроблені критерії спрямовані на оцінювання досягнутих результатів навчання передбачених Державним стандартом базової середньої освіти, і зокрема, змістом технологічної освітньої галузі. Пропоновані критерії оцінювання, мають зосередити увагу вчителя не стільки на виріб який проєктує і виготовляє учень/учениця, як на результати навчання, яких він досягає. Проєктування та виготовлення виробу не є самоціллю, і радше слугує засобом для формування у здобувачів освіти ключових компетентностей, які відображені у результатах навчання.
Чотири рівні досягнення результатів навчання: початковий, середній, достатній, високий. Групи результатів навчання: проєктує та виготовляє вироби, застосовує технології декоративно-ужиткового мистецтва, виявляє самозарадність у побуті / освітньому процесі.
початковий рівень: відтворює етапи проєктно-технологічної діяльності за зразками лише під керівництвом вчителя, допускаючи ряд недоліків/помилок, які суттєво впливають на якість кінцевого результату, не проявляє здатності до співпраці під час проєктно-технологічної діяльності; діє лише під керівництвом вчителя, виконує завдання за “зразком”.
середній рівень: виконує етапи проєктно-технологічної діяльності з допомогою або під керівництвом вчителя із рядом недоліків, які не суттєво впливають на якість кінцевого результату, проявляє низький ступінь здатності до співпраці під час проєктно-технологічної діяльності; діє з допомогою або під керівництвом вчителя, виконує типове завдання або відтворює запропонований іншими план на виготовлення виробу.
достатній рівень: розуміє суть і значення проєктно-технологічної діяльності, втілюючи власні ідеї у виконанні його етапів самостійно або з допомогою вчителя, із можливою присутністю незначних недоліків у роботі, які не впливають на якість кінцевого результату, проявляє достатню здатність до співпраці для реалізації проєктно-технологічної діяльності; діє з допомогою вчителя або самостійно, застосовує творчий підхід у виконанні завдань, може вносити зміни до запропонованого іншими плану на виготовлення виробу.
високий рівень: продукує оригінальні рішення результатів проєктно-технологічної діяльності, втілює власні творчі ідеї у розробленні варіанту моделі проєкту/ продукту, виконуючи завдання творчо, із високим ступенем самостійності у роботі та якістю кінцевого результату, проявляючи активність у співпраці в колективі на всіх етапах проєктно-технологічної діяльності; діє самостійно або за опосередкованої допомоги вчителя, реалізує власні ідеї у проєкті, бере участь або виявляє ініціативу у створенні власного/спільного плану на виготовлення виробу.
Таблиця 6.1.
Орієнтовні критерії оцінювання результатів навчання учнів 5 класів у технологічній освітній галузі
Групи результатів навчання | Рівень досягнення результатів навчання |
Початковий (розпізнавання, пригадування, відтворення) | Середній (розуміння, застосування)
| Достатній (аналіз, синтез) | Високий (оцінювання, створення, продукування) |
Проєктує та виготовляє вироби | називає ідею / тему проєкту; обирає моделі-аналоги для роботи в проєкті; виконує технологічні операції за зразком; називає результати проєктно-технологічної діяльності; використовує безпечні матеріали у роботі над проєктом
| визначає результати проєктно-технологічної діяльності відповідно до теми та ідеї проєкту; наводить приклади моделей-аналогів; виконує ескіз власного продукту / виробу на основі моделей-аналогів; використовує інструменти та пристосування, дотримуючись правил і норм; виконує технологічні операції за готовим планом; застосовує технології обробки вторинних матеріалів | обирає об’єкт проєктування; визначає завдання проєкту та шляхи досягнення його мети; визначає практичне застосування, користь та функційність проєктованого виробу; добирає актуальну інформацію про об’єкт проєктування; виконує малюнок моделі виробу; презентує результати проєктно-технологічної діяльності; дотримується правил сортування відходів під час роботи над проєктом; використовує ощадно матеріали під час виготовлення виробу | пропонує ідеї / теми проєктів; планує проєктно-технологічну діяльність; описує ймовірні ризики реалізації проєкту; розробляє критерії оцінки об’єкту проєктування; упорядковує та презентує інформацію про об'єкт; здійснює художнє конструювання виробу застосовує різні методи проєктування для втілення творчих ідей; застосовує різні засоби презентації результатів проєктування; оцінює ефективність дібраних матеріалів для створення виробу і вказує на ризики їх використання |
Застосовує технології декоративно- ужиткового мистецтва | називає види декоративно-ужиткового мистецтва, наводить приклади; відтворює технологічні операції відповідно до створення виробу в етностилі за зразком | розрізняє види декоративно-ужиткового мистецтва; розповідає про значення декоративно-ужиткового мистецтва; використовує ідеї декоративно-ужиткового мистецтва у власній творчості | розрізняє твори різних видів декоративно- ужиткового мистецтва, називає їх творців; вирізняє технології і техніки декоративно-ужиткового мистецтва; пояснює можливості реалізації створених виробів в етностилі; визначає і класифікує твори декоративно-ужиткового мистецтва | втілює власні творчі ідеї в конструкцію виробу; застосовує технології і техніки декоративно-ужиткового мистецтва у процесі виготовлення та оздоблення виробів; обґрунтовує значення декоративно-ужиткового мистецтва у житті; відбирає ідеї декоративно-ужиткового мистецтва для творчого застосування |
Виявляє самозарадність у побуті/ освітньому процесі
| визначає власні та чужі потреби в організації побуту; виконує побутові завдання за планом; розрізняє види побутової техніки за функціональним призначенням | розрізняє види діяльності в побуті та освітньому процесі; називає та записує складові частини плану для побутової діяльності чи організації освітнього процесу; пояснює призначення побутової техніки, вказує безпечні способи її застосування; дотримується встановлених вимог до техніки безпеки під час експлуатації технічних пристроїв у побутових умовах; розшифровує маркування товарів, товарні й інші знаки | аналізує власний досвід і можливості в побутовій діяльності та освітньому процесі; знаходить, аналізує та узагальнює актуальну інформацію для реалізації проєкту; розрізняє корисні для здоров’я елементи життєвого простору, обґрунтовує раціональність їх використання; облаштовує та вдосконалює власний чи спільний життєвий простір; аргументує використання побутової техніки в проєкті
| генерує ідеї, які можуть бути корисними для збереження навколишнього середовища і сталого розвитку; презентує та аргументує власні ідеї у покращенні власного / спільного побуту; висловлює судження стосовно наслідків власних дій для навколишнього середовища |