Оцінювання результатів навчання учнів 5 класу в технологічній освітній галузі (рекомендації)

 Розроблені критерії  спрямовані на оцінювання досягнутих результатів навчання передбачених Державним стандартом базової середньої освіти, і зокрема, змістом  технологічної освітньої галузі. Пропоновані  критерії оцінювання, мають  зосередити увагу вчителя  не стільки на виріб який проєктує і виготовляє учень/учениця, як на результати навчання, яких  він досягає.    Проєктування та виготовлення виробу не є самоціллю, і радше слугує засобом для формування у здобувачів освіти ключових компетентностей, які відображені у результатах навчання. 

Чотири рівні досягнення результатів навчання: початковий, середній, достатній, високий. Групи результатів навчання: проєктує та виготовляє вироби, застосовує технології декоративно-ужиткового мистецтва, виявляє самозарадність у побуті / освітньому процесі.

початковий рівень: відтворює етапи проєктно-технологічної діяльності за зразками лише під керівництвом вчителя, допускаючи ряд недоліків/помилок, які суттєво впливають на якість кінцевого результату, не проявляє здатності до співпраці під час проєктно-технологічної діяльності; діє лише під керівництвом вчителя, виконує  завдання за “зразком”. 

середній рівень: виконує етапи проєктно-технологічної діяльності з допомогою або під керівництвом  вчителя із рядом недоліків, які не суттєво впливають на якість кінцевого результату, проявляє низький ступінь здатності до співпраці під час проєктно-технологічної діяльності; діє з допомогою або під керівництвом  вчителя, виконує типове завдання або відтворює запропонований іншими план на виготовлення виробу.

достатній рівень: розуміє суть і значення проєктно-технологічної діяльності, втілюючи власні ідеї у виконанні його етапів самостійно або з допомогою вчителя, із можливою присутністю незначних недоліків у роботі, які не впливають на якість кінцевого результату, проявляє достатню здатність до співпраці для реалізації проєктно-технологічної діяльності; діє з допомогою вчителя або самостійно, застосовує творчий підхід у виконанні завдань, може вносити зміни до запропонованого іншими  плану на виготовлення виробу. 

високий рівень: продукує оригінальні рішення результатів проєктно-технологічної діяльності, втілює власні творчі ідеї у розробленні варіанту моделі проєкту/ продукту, виконуючи завдання творчо, із високим ступенем самостійності у роботі  та якістю кінцевого результату, проявляючи активність у співпраці в колективі на всіх етапах проєктно-технологічної діяльності; діє самостійно або за опосередкованої допомоги вчителя, реалізує власні ідеї у проєкті, бере участь або виявляє ініціативу у створенні власного/спільного плану на виготовлення виробу. 

Таблиця 6.1.

Орієнтовні критерії оцінювання результатів навчання учнів 5 класів у технологічній освітній галузі



Групи результатів навчання  

Рівень досягнення результатів навчання

Початковий
(розпізнавання, пригадування, відтворення) 

Середній 

(розуміння, застосування)

Достатній 

(аналіз, синтез)

Високий 

(оцінювання, створення, продукування)

Проєктує та виготовляє вироби

називає  ідею / тему проєкту;

обирає моделі-аналоги для роботи в проєкті;

виконує технологічні операції за зразком;

називає результати проєктно-технологічної діяльності;

використовує безпечні матеріали у роботі над проєктом


визначає результати проєктно-технологічної діяльності відповідно до теми та ідеї проєкту;

наводить приклади моделей-аналогів;

виконує ескіз власного продукту / виробу на основі моделей-аналогів; 

використовує інструменти та пристосування, дотримуючись правил і  норм;

виконує технологічні операції за готовим планом;

застосовує технології обробки вторинних матеріалів 

обирає об’єкт проєктування;

визначає завдання проєкту та шляхи досягнення його мети;

визначає практичне застосування, користь та функційність проєктованого виробу;

добирає актуальну інформацію про об’єкт проєктування;

виконує малюнок  моделі виробу;

презентує результати проєктно-технологічної діяльності;

дотримується правил сортування відходів під час роботи над проєктом;

використовує ощадно матеріали під час виготовлення виробу

пропонує   ідеї /  теми проєктів;

планує  проєктно-технологічну діяльність;

описує ймовірні ризики  реалізації проєкту;

розробляє критерії оцінки об’єкту проєктування; 

упорядковує та презентує інформацію про об'єкт;

здійснює художнє конструювання виробу

застосовує різні методи проєктування для втілення творчих ідей;

застосовує різні засоби презентації результатів проєктування;

оцінює ефективність дібраних матеріалів для створення виробу і вказує на ризики їх використання

Застосовує технології декоративно- ужиткового мистецтва  

називає види декоративно-ужиткового мистецтва, наводить приклади; 

відтворює технологічні операції відповідно до створення виробу в етностилі за зразком  

розрізняє види декоративно-ужиткового мистецтва; 

розповідає про значення декоративно-ужиткового мистецтва; 

використовує ідеї декоративно-ужиткового мистецтва у власній творчості 

розрізняє твори різних видів декоративно- ужиткового мистецтва, називає їх творців;

вирізняє технології і техніки декоративно-ужиткового мистецтва;

пояснює  можливості реалізації створених виробів в етностилі;

визначає і класифікує твори декоративно-ужиткового мистецтва

втілює власні творчі ідеї в конструкцію виробу;

застосовує технології і техніки декоративно-ужиткового мистецтва у процесі виготовлення та оздоблення виробів;

обґрунтовує значення декоративно-ужиткового мистецтва у житті;

відбирає ідеї декоративно-ужиткового мистецтва для творчого застосування 

Виявляє самозарадність у побуті/ освітньому процесі

визначає власні та чужі потреби в організації побуту;

виконує побутові завдання за планом;

розрізняє види побутової техніки за функціональним  призначенням 

розрізняє види діяльності в побуті та освітньому процесі;

називає та записує  складові частини плану для побутової діяльності чи організації освітнього процесу; 

пояснює призначення побутової техніки, вказує безпечні способи її застосування;

дотримується встановлених вимог до техніки безпеки під час експлуатації технічних пристроїв у побутових умовах;

розшифровує маркування товарів, товарні й інші знаки

аналізує власний досвід і можливості в побутовій діяльності та освітньому процесі;

знаходить, аналізує та узагальнює актуальну інформацію для реалізації проєкту; 

розрізняє корисні для здоров’я елементи життєвого простору, обґрунтовує раціональність їх використання;

облаштовує та вдосконалює власний чи спільний життєвий простір; 

аргументує використання побутової техніки в проєкті


генерує ідеї, які можуть бути корисними для збереження навколишнього середовища і сталого розвитку;

презентує та аргументує власні ідеї у покращенні власного / спільного побуту;

висловлює судження стосовно наслідків власних дій для навколишнього середовища


Популярні дописи з цього блогу

Навчально-методичне забезпечення

Свідоцтво досягнень для 5 класу

Орієнтовні критерії оцінювання результатів навчання до інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут»