Оцінювання результатів навчання з курсу «Математика» спрямоване на перевірку обов’язкових результатів навчання в математичній освітній галузі та сформованості ключових компетентностей, визначених Державним стандартом базової середньої освіти.
Поточне оцінювання рекомендується проводити здебільшого як формувальне оцінювання, що здійснюється на уроках під час вивчення теми. Воно може реалізовуватися у вигляді усного опитування, тестування, письмової роботи чи цифрової діяльності за вибором вчителя. Тематичне та підсумкове оцінювання здебільшого має контролюючу мету та здійснюється наприкінці вивчення теми, семестру та навчального року.
Поточне, тематичне та підсумкове оцінювання учнів передбачає оцінювання таких трьох груп результатів навчання учнів, визначених у свідоцтві досягнень:
Опрацьовує проблемні ситуації та створює математичні моделі
Розв’язує математичні задачі
Критично оцінює результати розв’язання проблемних ситуацій.
У таблиці 4.1 наведено критерії для здійснення поточного, тематичного та підсумкового оцінювання результатів навчання, розподілені за рівнями.
Таблиця 4.1
Орієнтовні критерії оцінювання результатів навчання учнів 5-6 класів у математичній освітній галузі
Група результатів навчання | Рівень досягнення результатів навчання |
Початковий (розпізнавання, пригадування, відтворення) | Середній (розуміння, застосування) | Достатній (аналіз, синтез) | Високий (оцінювання, створення, продукування) |
Опрацьовує проблемні ситуації та створює математичні моделі | вирізняє у проблемній ситуації математичні дані; розрізняє початкові дані та шукані результати; розрізняє таблиці, діаграми, формули, графіки | визначає необхідні дані для розв’язання проблемної ситуації; здійснює пошук та зберігання даних математичного змісту; читає таблиці, діаграми, формули, графіки; визначає математичні характеристики навколишніх об’єктів; розробляє план розв’язання проблемної ситуації за аналогією | виокремлює простіші проблеми у складній проблемній ситуації виокремлює складові частини проблемної ситуації, що можуть бути розв’язані математичними методами; вирізняє проблемну ситуацію з аналогічним способом розв’язання; представляє математичні дані в різних формах; пропонує способи розв’язання проблемної ситуації; будує математичну модель за аналогією | вирізняє проблемні ситуації, які можуть бути розв’язані математичними методами; визначає компоненти математичної моделі проблемної ситуації; описує зв’язки між даними; планує власні дії, спрямовані на розв’язання проблемної ситуації; прогнозує межі, точність, можливі форми представлення результату; презентує свої висновки чи способи розв’язання |
Розв’язує математичні задачі | розпізнає та інтерпретує числові дані, розпізнає геометричні об’єкти та їх елементи на площині та в просторі | використовує правила та послідовність дій з математичними об’єктами для розв’язання проблемних ситуацій
| аналізує математичну інформацію, робить висновки; вибирає раціональний спосіб розв’язання проблемної ситуації; перетворює та представляє дані у текстовій, табличній та графічній формі; | пропонує раціональний спосіб розв’язання проблемної ситуації; виявляє ініціативу та пропонує можливі варіанти залучення додаткових ресурсів і даних |
Критично оцінює результати розв’язання проблемних ситуацій | розрізняє умову і вимогу, відомі та невідомі елементи проблемної ситуації | відповідає на запитання щодо умови, залежності між елементами проблемної ситуації
| відповідає на запитання щодо умови, залежності між елементами проблемної ситуації, недостатності та надлишковості даних; групує математичні об’єкти за спільними ознаками, описує їх властивості
| презентує результати розв’язання проблемної ситуації, використовуючи різні способи та інструменти; використовує властивості математичних об’єктів для обґрунтування своїх дій та їх наслідків |