Підсумкове оцінювання можна здійснювати із застосуванням різноманітних форм на розсуд вчителя: виконання практичних робіт, діагностичних робіт, навчальних проєктів, створення творчих продуктів; письмових робіт (зокрема й написання есе, створення інфографіки, роботи з таблицями, візуальними джерелами, картами тощо); тестування; усного опитування.
Під час оцінювання варто спиратися на наведені в Державному стандарті базової середньої освіти орієнтири для оцінювання. Оскільки Державний стандарт передбачає повне досягнення цих результатів на кінець 6 класу, а логіка та поступ у процесі досягнення результатів можуть суттєво відрізнятися залежно від програми, яку ви обрали, радимо поєднувати загальні рекомендації з очікуваними результатами навчання, наведеними в обраній модельній навчальній програмі до тем, які вивчають учні. Оцінювати слід ті компоненти, які реалізовуються відповідно до обраної програми. Для цього варто звертати увагу на очікувані результати навчання, наведені до кожної теми у обраній вами програмі.
Таблиця 8.1.
Орієнтовні критерії оцінювання результатів навчання учнів 5-6 класів у громадянській та історичній освітній галузі
Група результатів навчання | Рівень досягнення результатів навчання |
Початковий (розпізнавання, пригадування, відтворення) | Середній (розуміння, застосування) | Достатній (аналіз, синтез) | Високий (оцінювання, створення, продукування) |
Орієнтується в історичному часі і просторі | називає та виокремлює дати в навчальному матеріалі; пояснює на прикладах поняття раніше / пізніше; установлює одночасність подій; знаходить окремі об’єкти на карті | пояснює на прикладах відмінність між одиницями вимірювання історичного часу; розрізняє дати в роках, століттях і тисячоліттях; визначає віддаленість одних подій від інших; розрізняє системи літочислення; позначає розміщення об’єктів на карті, будує уявні маршрути; читає легенду карти, може за нею визначити історичний період, зображений на карті | укладає в хронологічній послідовності події, явища, процеси, подані у навчальному матеріалі; виокремлює періоди, етапи історичних подій, явищ, процесів, визначає їх часові межі; будує розповідь за даними історичної карти; відтворює події, зображені на карті, спираючись на легенду
| виявляє причиново-наслідкові зв’язки між історичними та суспільно значущими подіями, явищами, процесами; співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації; виявляє залежність та/або зіставляє географічні умови та розвиток господарства, суспільства, культури; використовує історичний час (датування) для послідовної розповіді про певні події, явища, процеси |
|
Працює з інформацією історичного змісту | називає різні види джерел історичної та соціальної інформації; добирає джерела історичної та соціальної інформації за допомогою вчителя | розрізняє джерела інформації за видами; формулює запитання до теми уроку на основі джерел інформації; добирає інформацію з різних джерел за заданими критеріями; використовує окремі відомості джерел інформації в усній / письмовій відповіді; будує виступ за наданим планом | знаходить у тексті причини та наслідки історичних та суспільно значущих подій, явищ, процесів; формулює уточнювальні запитання; порівнює інформацію різних видів; оперує відомостями з різних джерел інформації; складає план виступу | формулює історично обґрунтовані запитання; самостійно обирає критерії для порівняння подій, явищ, процесів; самостійно добирає джерела інформації; робить висновки щодо причин або наслідків подій, спираючись на наявні джерела; наводить приклади множинності трактувань минулого і сучасного; презентує результати роботи з джерелами |
|
Виявляє повагу до гідності людини та соціальну активність | називає громадянознавчі поняття; розрізняє суспільні явища і процеси; дотримується колективно встановлених правил | пояснює громадянознавчі поняття, дає їхні визначення, ілюструє відповідні поняття прикладами; описує суспільні явища і процеси; долучається до обговорення змодельованих ситуацій та/або суспільно значущих проблем | аналізує ситуації, пов’язані з громадянознавчими поняттями; характеризує й порівнює суспільні явища, процеси; бере участь в обговоренні варіантів вирішення змодельованих ситуацій; висловлює ідеї/пропозиції щодо можливих заходів та/або способів вирішення суспільно значущих проблем | моделює ситуації, пов'язані з застосуванням відповідних громадянознавчих понять; оцінює суспільні явища і процеси; ініціює пропозиції, пропонує варіанти дій для розв'язання змодельованих ситуацій; конструктивно долучається до ухвалення рішень у класі; бере участь у громадських заходах у межах освітнього закладу |
|