Пропонуємо оцінювати результати навчання учнів за такими трьома групами результатів:
1. Робота з інформацією природничого змісту.
2. Проводить дослідження природи.
3. Усвідомлює закономірності природи.
Оцінюють результати, яких досягнули учні / учениці за однією, кількома, чи всіма групами результатів. На основі формувального оцінювання установлюють результати, яких досягли учні / учениці на певний момент. Вони залежать від психоемоційного та фізичного стану дитини, і тому можуть бути лише підґрунтям для висновків щодо залученості дитини у навчальний процес, динаміки її розвитку, зусиль, яких дитина прикладає під час навчання, відповідності методів, форм, засобів навчання, які використовує вчитель, навчальним можливостям та віковим особливостям учнів/учениць тощо. Формувальне оцінювання слугує для визначення динаміки розвитку окремого учня / учениці і класу загалом та адаптування навчального процесу до потреб учнів/учениць. Тому результати цього оцінювання не сумуються, не накопичуються, за ними не розраховується середнє тощо.
У таблиці 5.1. представлено орієнтовні критерії для оцінювання, які розподілені за рівнями (П, С, Д, В). Кожний наступний рівень (від початкового до високого) охоплює показники результатів навчання попереднього рівня та містить нові показники результатів навчання
Таблиця 5.1
Орієнтовні критерії оцінювання результатів навчання учнів 5-6 класів у природничій освітній галузі
Група результатів навчання | Рівень досягнення результатів навчання |
Початковий (розпізнавання, пригадування, відтворення) | Середній (розуміння, застосування) | Достатній (аналіз, синтез) | Високий (оцінювання, створення, продукування) |
Робота з інформацією природничого змісту. | здійснює пошук опису об’єктів, явищ, процесів у запропонованій інформації природничого змісту; відповідає на чітко сформульовані запитання за опрацьованою інформацією | здійснює пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах описує об’єкти, явища, процеси на основі нетекстової інформації (графіків, таблиць, діаграм, інфографіки тощо), використовуючи відповідну наукову термінологію | порівнює інформацію природничого змісту, здобуту в різних джерелах; виділяє істотне в інформації природничого змісту; узагальнює опрацьовану інформацію природничого змісту | представляє текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; пояснює значення інформації для розв’язання життєвої /навчальної проблеми; створює презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб |
Проводить дослідження природи | називає досліджувані об’єкти / явища; виконує окремі дії за інструкцією, дотримуючись правил безпеки; спостерігає; використовує окремі інструменти; фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб | добирає об’єкти дослідження; складає план і виконує дослідження за інструкцією; описує окремі етапи дослідження; називає одержані результати дослідження й зіставляє їх з відомими даними; використовує правила, способи і відповідні засоби для розв’язання дослідницької проблеми | визначає мету й завдання, етапи дослідження, складає план, створює самостійно / в групі моделі для дослідження; визначає чинники, які вплинули на результати дослідження; виконує спостереження та експерименти за складеним планом; використовує запропоновані для виконання досліджень і спостережень інструменти, пояснює призначення їх; презентує результати дослідження в запропонований спосіб; установлює причиново-наслідкові зв’язки між будовою і властивостями об’єктів дослідження | формулює гіпотезу, висновки за результатами дослідження; визначає чинники, які сприяли/завадили досягненню мети дослідження; добирає і застосовує правила, способи і відповідні засоби для розв’язання дослідницької проблеми; пропонує способи практичного використання результатів досліджень |
Усвідомлює закономірності природи | наводить приклади об’єктів і явищ природи; використовує окремі наукові поняття й терміни; знаходить приклади використання здобутків природничих наук у запропонованій інформації | вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну спільну ознаку; розуміє і пояснює окремі поняття, терміни; описує будову й називає окремі властивості об’єктів, явища природи й технологічні процеси; застосовує окремі із запропонованих правил, способів і відповідних засобів для розв’язання навчальної / життєвої проблеми;
| ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, ознаки їх; вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають кілька спільних ознак; групує об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; пояснює взаємозв’язки об’єктів і явищ природи; ілюструє прикладами використання здобутків природничих наук пояснює можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; застосовує правила, способи і відповідні засоби для розв’язання навчальної / життєвої проблеми,
| визначає ознаки, за якими об’єкти/ явища природи об’єднано в окремі групи; обирає самостійно наукове пояснення явищ природи/фактів/даних;
використовує наукові факти для формулювання власних суджень; установлює певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; обґрунтовує обрані способи розв’язання навчальної / життєвої проблеми; пояснює значення науки, внесок учених-природничників і винахідників для створення нових технологій і сучасної техніки; перевіряє результат розв’язання навчальної / життєвої проблеми і визначає чинники, які сприяли / завадили її розв’язанню |