Оцінювання результатів навчання учнів 5-6 класів у мовно-літературній освітній галузі (Рекомендації)

 Оцінювання результатів навчання учнів 5-6 класів за пропонованими орієнтовними критеріями оцінювання можна здійснювати з використанням різних видів діагностичних робіт або їх комбінацій відповідно до оцінюваних груп результатів навчання. 

Окремі види діагностичних робіт може містити завдання на оцінювання результатів навчання за рівнями (початковий, середній, достатній, високий) з урахуванням таксономії освітніх цілей за когнітивними рівнями діяльності (завдання початкового рівня передбачають уміння розпізнавати, пригадувати, відтворювати окремі елементи змісту навчання; завдання середнього рівня - розуміння та застосування елементів змісту навчання; достатнього - уміння аналізувати навчальну інформацію (класифікувати, порівнювати, узагальнювати, інтегрувати, уточнювати, упорядковувати); високого - уміння оцінювати (навчальну інформацію та власну навчальну діяльність), рефлексувати, перекодовувати інформацію (з текстової у схематичну, графічну та навпаки), створювати, продукувати). Кожний наступний рівень (від початкового до високого) охоплює показники результатів навчання попереднього рівня та містить нові показники результатів навчання. 


Таблиця 2.1

Орієнтовні критерії оцінювання результатів навчання учнів 5-6 класів у мовно-літературній освітній галузі 



Група результатів навчання

Рівень досягнення результатів навчання 

Початковий

(розпізнавання, пригадування, відтворення)

Середній

(розуміння, застосування)

Достатній

(аналіз, синтез)

Високий

(оцінювання, створення, продукування)

Аудіювання

відтворює зміст усного повідомлення

знаходить у почутому повідомленні відповіді на запитання 

дотримується норм у виборі мовленнєвих засобів

дотримується основних правил спілкування

визначає, що сприяє, а що заважає ефективній комунікації 

розуміє та відтворює зміст почутого повідомлення 

формулює тему та ідею почутого повідомлення 

відповідає на запитання за змістом почутого повідомлення 

висловлює власне ставлення до почутого

логічно структурує власне повідомлення  

використовує окремі засоби художньої виразності 

вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого повідомлення

доброзичливо висловлює своє ставлення до думок інших осіб 

передає враження від почутого повідомлення 

виокремлює потрібну інформацію з почутого повідомлення 

характеризує вплив окремих деталей на сприйняття адресатом змісту почутого повідомлення 

розповідає про власний емоційний стан під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення  

унаочнює та візуалізує почуте повідомлення, використовуючи різні засоби 

аргументовано доводить наявність у тексті прихованої інформації

наводить кілька аргументів і прикладів на підтвердження власної позиції

обґрунтовує достовірність і повноту інформації

використовує потрібні вербальні та невербальні засоби для спілкування

регулює власні емоції під час презентації повідомлення, художньої декламації 

Читання

читає тексти різних стилів і мовленнєвих жанрів у різний спосіб 

розрізняє тексти різних стилів, типів та жанрів 

розпізнає основні виражальні засоби, відтворює окремі з них

переказує зміст тексту відповідно до завдання

пояснює функції основних складників друкованого чи цифрового текстового джерела інформації 

розрізняє складники структури тексту 

висловлює в усній та/або письмовій формі власні почуття, враження, викликані прочитаним

формулює тему та основну думку тексту, виокремлює мікротеми 

характеризує літературних персонажів

використовує текстові джерела інформації 

фіксує потрібні елементи тексту з допомогою графічних позначок

співвідносить зміст сприйнятого тексту  з історичним і культурним контекстом

визначає в тексті  головну і другорядну, відому і нову інформацію 

визначає спільні та різні елементи змісту і форми подібних текстів 

проводить паралелі між образами і ситуаціями, зображеними в тексті, та власним життєвим досвідом

розрізняє актуальні та достовірні текстові джерела інформації

описує свої літературні вподобання

висловлює в усній та/або письмовій формі своє ставлення до зображеного в тексті 

обґрунтовує сумнівність/ достовірність інформації з тексту 

поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів

формулює висновки відповідно до поставленого завдання 

розкриває актуальність тексту в контексті викликів сучасності та власних життєвих потреб 

обґрунтовує власну оцінку прочитаного тексту, наводячи аргументи та/або доречні цитати 

створює текст за визначеними характеристиками 

представляє текстову інформацію в різний спосіб 

творчо опрацьовує прочитаний текст, за мотивами прочитаного створює власний медійний продукт

Письмо

записує власні міркування або інформацію з інших джерел

оформлює висловлення згідно з правилами та основними засадами академічної доброчесності

дотримується засад академічної доброчесності в онлайн-взаємодії


складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними нормами 

створює письмові тексти визначених типів, стилів і жанрів за визначеним алгоритмом

взаємодіє з іншими особами в цифровому середовищі, дбаючи про безпеку

дотримується норм етикету під час онлайн-спілкування

знаходить і виправляє недоліки та помилки у власних висловлюваннях

добирає доречні засоби мовної виразності для оформлення власного висловлення 

створює письмові тексти визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата

доповнює та/або змінює окремі частини тексту відповідно до теми і мети висловлення

дискутує в онлайн-середовищі на знайомі теми

коментує думки учасників дискусії 

самостійно знаходить і виправляє недоліки та помилки в змісті, будові і мовному оформленні власних висловлень 

створює цілісні письмові тексти визначених типів, стилів і жанрів, логічно і послідовно висловлюючи думки та зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід 

толерантно обстоює власну позицію, звертає увагу на спільні і різні думки учасників дискусії 

аналізує зміст написаного з погляду цілісності та повноти викладу 

коригує та вдосконалює письмовий текст 

Говоріння

виокремлює та розрізняє мовні одиниці різних рівнів (звуки, частини слова, слова, форми слова, словосполучення, речення, тексти) 

відтворює окремі художні засоби для втілення власних творчих намірів


вирізняє окремі мовні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їхню суть

наслідує окремі стильові риси текстів у процесі створення власного тексту чи медіатексту для взаємодії з іншими особами


порівнює та зіставляє мовні одиниці різних рівнів за визначеними ознаками

порівнює тексти щодо наявності в них певних мовних явищ 

вирізняє спільні та різні риси між власним мовленням і мовленням інших осіб

використовує для урізноманітнення власного мовлення літературні твори, словники та довідкові джерела 

творчо використовує мовні засоби, обираючи із запропонованих варіантів доречні нестандартні рішення, обґрунтовуючи зроблений вибір 



Популярні дописи з цього блогу

Навчально-методичне забезпечення

Свідоцтво досягнень для 5 класу

Орієнтовні критерії оцінювання результатів навчання до інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут»